De geschiedenis

EDAD: sinds 1923
Het stadsbeeld van Dordrecht was ook in vroeger jaren moeilijk denkbaar zonder de EDAD (Eerste Dordtse Autobus Dienst), die een schakel vormde tussen Dordrecht en de buitengemeenten. EDAD kende in vroeger jaren verschillende eigenaars, zoals Dirkzwager, Schram en Van Twist. Sinds 1941 is de familie Lipman eigenaar van het bedrijf.

Uit de vloed van data en feiten die zijn genoemd in de historie van EDAD, lichten we 1 april 1923 er uit als aanvangsdatum van het bedrijf. Enkele weken voor die tijd ging het blijde bericht door ¹s-Gravendeel en Wieldrecht dat er een bus zou gaan rijden van het ¹s-Gravendeelse veer naar Dordrecht en zowaar, op 2e Paasdag, ¹s-middags om 1 uur kwam er een T-Ford omnibus aanrijden.. Er was zoveel belangstelling voor dat de politie er aan te pas moest komen.

In de loop van de jaren werd de bus populair, de diensten breidden zich uit en het wagenpark groeide. Het publiek wilde uitstapjes maken en zo ontstond het toerwagenbedrijf van EDAD. Een reisje naar Den Haag of Brussel was destijds een heel waagstuk. De malaise-jaren brachten moeilijke tijden, maar het toerwagenbedrijf ontwikkelde zich verder. Vlak voor de oorlog kwamen er enkele nieuwe bussen bij: Kromhouts van fl. 16.000,00 per stuk. Een vermogen in die tijd. Maar in de oorlog werden alle bussen gevorderd. Ze verdwenen naar Frankrijk en werden nimmer teruggezien.

Aan het eind van de oorlog waren er geen bussen over en kwamen de activiteiten stil te liggen. Na de oorlog werd er met man en macht gewerkt om weer enkele wagens aan het rijden te krijgen. In 1948, bij het 25-jarig bestaan, floreerde EDAD bijna beter dan ooit. Inmiddels was de passagiersboot "Thor" aangeschaft, waarmee een veerdienst werd onderhouden tussen ¹s-Gravendeel, Wieldrecht en Zwijndrecht. Bij de watersnoodramp van 1953 heeft EDAD een grote rol gespeeld bij de evacuatie van de mensen uit de verdronken Hoeksche Waard.

Na 33 jaar de lijndiensten te hebben verzorgd in Dordrecht en omgeving, werd op 1 januari 1957 de concessie noodgedwongen overgedragen aan het destijds opgerichte Gemeentelijk Vervoerbedrijf, later Stadsvervoer Dordrecht. EDAD ging verder als louter touringcarbedrijf. Er werd een contract afgesloten voor vier bussen personeelsvervoer met "Johan de Wit". In het centrum van Dordrecht werd een reisbureau geopend, er kwam een buitenland programma met meerdaagse reizen en met groot succes werden ook de eerste dagtochten werden georganiseerd. De heer A.A.A. Lipman ­ voor bekenden Arie of Aai ­ zwaaide vanaf de veertiger jaren de scepter over het bedrijf.

Omstreeks 1965 kwam er door een aantal tegenslagen een kentering in het bedrijf, die een aantal jaren zou duren. Het beruchte busongeval in Zell, het wegvallen van een groot deel van het personeelsvervoer en het sterk teruglopen van de gezondheid van de heer Lipman waren enkele van de klappen die het bedrijf te verwerken kreeg.

In de jaren 70 begint EDAD aan zijn tweede jeugd. Door een gedwongen verhuizing moest er een nieuwe garage worden neergezet. Het wagenpark wordt verjongd en er wordt ondermeer een dubbeldekker aangeschaft (de 2e van Nederland). Diverse bedrijven worden benaderd voor groepsvervoer, wat resulteerde in langdurige contracten, met ondermeer Grootint te Zwijndrecht en Suikerunie te Puttershoek, die voor een vaste bron van inkomsten zorgden. Er werd spreiding van de activiteiten nagestreefd en het accent werd mede gelegd op het toervervoer. Er werden luxe touringcars aangeschaft en reisprogramma¹s ontwikkeld, met name op de markt van georganiseerde schoolreizen. Ook de sportieve reizen voor groepen, zoals langlaufen en kanovaren mochten zich in een grote belangstelling verheugen. Dat gold ook voor de georganiseerde reizen naar grote evenementen als popconcerten en voetbalwedstrijden.

In 1992 is Edad Reizen personeelsvervoer gaan verzorgen voor Koni Schokdempers te Oud-Beyerland wat tot op de dag van vandaag nog steeds wordt gedaan. Dagelijks brengt EDAD met een tiental toerwagens en taxibusjes honderden mensen snel, veilig en comfortabel naar hun werk en weer terug. Maar ook het leerlingenvervoer in de Hoeksche Waard, Dordrecht en de Drachtsteden dat binnengehaald werd via de Europese aanbesteding, is bij EDAD in goede handen.

Deze site geeft u hopelijk een goed beeld van Edad Reizen, een familiebedrijf dat al 92 jaar bestaat en is uitgegroeid tot een landelijk bekende naam op het gebied van personenvervoer.

Lidmaatschap SGR en KNV Bus and coach, the Smart Move!
© 2010 Edad Reizen | Sinds 1923 veilig op pad DisclaimerColofonAlgemene Voorwaarden